Resim Bulunamadı

ORTAOKUL EYLÜL AYI VELİ BÜLTENİ

15 Eylül 2015
2.994 defa okundu
  • Reklam
    ORTAOKUL EYLÜL AYI VELİ BÜLTENİ

    ÇOCUĞUM DERS ÇALIŞMAK İSTEMİYOR !

    Bir öğrencinin eğitim öğretim hayatı boyunca en sık duyduğu cümle “derslerine çok çalışmalısın” cümlesidir. Anne, baba ve öğretmenlerin genel beklentisi öğrencinin derslerine çok çalışıp başarılı olması yönündedir. Doğal olarak beklenti bu yönde olunca en küçük bir başarısızlık bile “yeterince çalışmamak” olarak görülmektedir. Ancak önemli olan “çok çalışmak” değil, verimli ders çalışma yöntemlerini bilerek çalışmaktır.

    Peki, çocuğumuzun verimli ders çalışabilmesi için biz aileler neler yapmalıyız?

    I- ÇOCUĞUMUZUN HEDEFLERİNİ BELİRLEMESİNE YARDIMCI OLMALIYIZ

    Her çalışma bir hedefe yönelik olmalıdır. Bu hedefler, bir problemin çözümünü öğrenmek, bir yazıdaki ana düşünceyi bulabilmek vs. olabilir. Hedef belirlemeden çalışmaya başlamak sonuca ulaşmayı engeller. Çocuğumuzun kısa vadeli hedefler belirlemesini sağlamalıyız. “Bugün matematik çalışacağım” gibi genel bir ifade yerine “bugün toplama işlemlerini çalışacağım” gibi bir hedef belirlemesine yardım etmeliyiz.

    II- PLANLI ÇALIŞMASINI SAĞLAMALIYIZ

    Çocuklarımızın birçoğundan “çok ödevim var, hangisini yapacağımı bilemiyorum. Sanırım yetiştiremeyeceğim” gibi ifadeleri sıklıkla duyarız. Bu durum çocuklarımızın üzerinde baskı yaratmakta ve kendilerini ders çalışmaya tümüyle vermelerini engellemekte, verimsiz biçimde ders çalışmalarına neden olmaktadır. Böyle bir sorunu çözebilmek için öncelikle çocuklarımızın günlerini ve çalışmaları gereken dersleri sıraya koymalarına yardımcı olmalıyız. Yani bir plan yapmalarını sağlamalıyız.   Doğru hazırlanmış bir plan zamanı, istekler ve zorunluluklar arasında dengeli dağıtır.  Pek çok kişi çeşitli alanlarda plan yapmış ancak uygulamakta sıkıntı yaşamıştır. Bu şaşırtıcı değildir. Çünkü herkese uyan standart bir plan yoktur. Planın uygulanabilir olması için aşağıdaki özelliklere sahip olması gerekir;

    • Kişisel olmalıdır. Bireysel özellikleri, ihtiyaçları, beklentileri, zorunlulukları dengelemelidir.
    • Olması gerekeni değil yapılabilecek olanı yansıtmalıdır.
    • Sınırları olmalıdır. Genel ifadeler yerine özel hedefleri içermelidir.
    • Esnek olmalıdır. Uygulama aşamasında yaşanabilecek aksaklıklara karşı ek zamanlar belirlenmelidir.
    • Değerlendirme aşaması göz ardı edilmemelidir.
    • Mükemmel plan yoktur. Planlar hata yapmamak için değil daha az hata yapmak için oluşturulur.

    III- ZAMANI VERİMLİ KULLANMAYI ÖĞRETMELİYİZ

    Öğrenciler bedensel, zihinsel, duygusal yapıları, ilgileri ve yetenekleri bakımından birbirlerinden farklıdırlar. Bir öğrencinin isteyerek çalıştığı ve hemen öğrendiği bir dersi bir başka öğrenci zor öğrenebilir. Bir başka öğrenciyse çabuk yorulabilir ya da çalışmak istemeyebilir. Bu nedenle bir ders ya da konu için ayrılacak süre öğrenciden öğrenciye değişir. Her öğrenci zamanı kendine göre ayarlamalıdır.

    Uygun bir süre (30-40 dakika gibi) çalıştıktan sonra araya 5-10 dakikalık dinlenme koymak yararlı olur. Bu sayede bir saatlik çalışma sonunda dağılan dikkat ve azalan verim tekrar kazanılır. Ders çalışmak için gerekli gücün toplanabilmesi bakımından eğlenmeye ve spora da zaman ayrılmalıdır. Ancak bu süre gereğinden fazla olmamalıdır.

    IV- VERİMİ AZALTICI ETKENLERİ ORTADAN KALDIRMALIYIZ

    Çalışmaya başlamadan önce, yorgunluk, uykusuzluk, ağrı, korku, öfke, aşırı kaygı, fazla heyecan, endişe, açlık, aşırı tokluk, normalin altında ve üstündeki fiziki şartlar (çok sıcak, çok soğuk gibi) acelecilik, telaş, araç ve gereç noksanlığı gibi etkenlerin elden geldiğince giderilmesi gerekir. Çocuğumuzun bunlara dikkat edip etmediğini kontrol etmeliyiz.

    V- UYGUN BİR ÇALIŞMA ORTAMI SEÇMESİNE YARDIMCI OLMALIYIZ

    Çalışma yerinin seçimi çok önemlidir. Çalışma yeri derli toplu, yalın elden geldiğince sabit ve sakin olmalı, ayrıca ışık, ısı gibi fiziksel sorunları da çözümlenmiş olmalıdır. Ayrı bir yerin sağlanamaması çalışmadan kaçmanın bir nedeni olmamalı, öğrenci elverişsiz koşullarda da ders çalışmaya alışmalıdır.  Yatakta, koltukta ve divanda uzanarak çalışmak, dikkatin toplanmasını güçleştirecektir. Bu nedenle çocuğumuzun uygun koşullarda ders çalıştığından emin olmalıyız.

    Önemli Noktalar:

    • Ödev saatinde çocuğun ödev yapmaya başlayıp başlamadığını kontrol edin.
    • Ödev zamanından erken bitse bile o süreyi çalışmakla geçirmesi gerektiğini bilmelidir (ödevleri baştan savma yapmaması için).
    • Sonunda ödevin tamamlanıp tamamlanmadığını kontrol edin.
    • Kullanılan dil konusunda dikkat edin. Öğrenciler tek kelimelik cevaplar verme eğiliminde oldukları için bu konuda geribildirim almaya ihtiyaç duyarlar.

    Kısa kısa…

    • Okul sonrası, dinlendikten sonra çalışmasına,
    • Karnı açken çalışmamasına,
    • Çalışmaya başlamadan önce kullanacağı tüm araç ve gereçleri masanın üzerine hazırlamasına,
    • Çalışırken kapıya bakma, telefona bakma gibi sorumluluklar almamasına,
    • Ödevlerini yalnız yapmasına ( ancak ödevi tamamen bitirdikten sonra gerekli ise kontrol konusunda yardım edebilirsiniz ),
    • Uygun çalışma sürelerinde çalışmasına yardım edin.
    • Uygun çalışma süreleri: Küçük sınıflarda 30 dakika, daha büyük yaşlarda 40-45 dakika olabilir.   Dikkati çabuk dağılıyorsa 20 dakika uygundur. Sıkılmadan masa başında oturabiliyorsa 40 dakikaya kadar çalışma periyodlarını uzatabilirsiniz ancak 40-45 dakika sonra mutlaka 5-10 dakikalık bir ara verilmelidir.

     

    Sevda DÜZLÜ ÖZ

    Rehber Öğretmen

    Reklam
    Etiketler :
  • Bu Yazılar da ilginizi çekebilir
    ORTAOKUL MART AYI VELİ BÜLTENİ
    ORTAOKUL MART AYI VELİ BÜLTENİ
    ANAOKULU MART AYI VELİ BÜLTENİ
    ANAOKULU MART AYI VELİ BÜLTENİ
    İLKOKUL MART AYI VELİ BÜLTENİ
    İLKOKUL MART AYI VELİ BÜLTENİ
    ANAOKULU OCAK AYI VELİ BÜLTENİ
    ANAOKULU OCAK AYI VELİ BÜLTENİ